Shelly is een schrijver die veel ervaring heeft binnen het onderwijs, o.a. met leesbevordering middels b.v. creatief schrijven en vertelling.
Shelly Roso brengt met bevlogenheid en enthousiasme het belang van lezen over. Ze inspireert en motiveert kinderen tot creatief schrijven, het luisteren naar en delen van verhalen. Ze is schrijver van jeugdboeken, biedt educatie voor en aan kinderen (po, VO en na school) en is specialist creatief schrijven primair onderwijs.
Haar kwaliteiten: Goed kunnen inspelen op de groep op het moment en het verbinden van taal aan bv. erfgoed, mens en maatschappij, burgerschap.
In dit minicollege maken de leerlingen kennis met de Pangi. Een Afro- Surinaams klederdracht die ook in Nederland vaak op Keti Koti wordt gedragen.
In deze workshop gaan de leerlingen een eigen pangi-verhaal maken. Dit doen ze onder andere met afbeeldingen, applicaties en/of symbolen.
In deze lessenreeks gaan de leerlingen een ouderwets sprookje in een nieuw jasje steken.
In deze uitdagende lessenreeks gaan de leerlingen een zelfgeschreven kort verhaal reduceren tot een zeer kort verhaal (zonder afkortingen).
Shelly gaat samen met de leelringen op zoek naar een avontuurlijk verhaal, die de leerlingen zelf bedenken.
Waar denken de leerlingen aan bij Creatief schrijven en wat willen zij hierin leren? Hun antwoorden hierop is de rode draad van deze lessenreeks.
Shelly laat de leerlingen in een verhaal kennismaken met haar fantasiedier. Daarna gaan ze zelf aan de slag.
Tijdens dit bezoek laat Shelly zien dat boeken ons veel kunnen vertellen over een persoon en vragen kunnen oproepen.
Iedereen heeft invloed op de eigen omgeving, om deze een stukje mooier te maken. Dit begint met het kijken ernaar…
In deze workshop gaan de leerlingen een verhaal bedenken en schrijven. Dit verhaal vormen ze naar eigen creatie om naar afbeeldingen, applicaties en/of symbolen.