De leerlingen werken aan thema’s uit een gekozen boek met de animatietechniek Stop Motion, waarbij losse foto’s achter elkaar worden gezet tot een filmpje.
Klassikaal bespreken de leerlingen van welk boek een animatiefilm wordt gemaakt. Wie is de hoofdpersoon, wat gebeurt er en waarom, hoe loopt het af? De filmdocent reikt diverse animatievormen en -technieken aan zodat de leerlingen keuzes kunnen maken voor hun film. Zij brainstormen en worden uitgedaagd om verschillende perspectieven te verkennen. Op een vel schrijven zij alle ideeën. Van daaruit maken zij een stop motion onder begeleiding van de filmdocent. Aan het einde van de workshops worden alle animaties vertoond en geëvalueerd.
Voorbereiding: leerlingen kiezen een boek die zij graag willen lezen of hebben gelezen met het thema van de Kinderboekenweek ‘Lekker eigenwijs!’ In subgroepen wordt besproken welk boek uitgangspunt wordt voor een Stop motion film.
Leerlingen ontdekken verschillende boeken van het thema van de Kinderboekenweek. Zij leren een samenvatting van een boek te geven door de verhaallijn te beschrijven. Zij leren de filmtechniek Stop motion en worden uitgedaagd na te denken om tekst in beeld om te zetten. Zij presenteren en evalueren hun film voor de klas.
Op zoek naar het juiste recept voor een culturele activiteit op het gebied van film, animatie of fotografie? Filmvoer mixt de juiste ingrediënten bij elkaar.
Meer informatie