Samen met de ICC’er stel ik een inhoudelijk programma samen, afgestemd op jullie thema’s en wensen. Van een enkele les tot een schoolbreed project. Het kan allemaal.
We gaan in gesprek en onderzoeken hoe we kunnen samenwerken waardoor dat wat ik doe, ook echt aanvullend werkt. Ik kom met voorstellen waar jullie zelf niet aan hadden gedacht.
In mijn ideeën en lesconcepten is er altijd een combinatie van lessen die ik zelf geef en er zijn lessen door de eigen leerkracht. Zo leren niet alleen de kinderen, maar ook de leerkrachten van mij en ik leer van de leerkrachten. Co-creatie!
Lesconcepten zijn altijd opgebouwd volgens de procesgerichte didactiek. Ik begin met oriëntatie en ga met kinderen in gesprek over kunst die bij het thema past. Daarna volgt er een maakopdracht. We sluiten af met een les waarin we samen reflecteren op het proces en de resultaten.
Werkvormen voor de maakopdracht waaruit gekozen kan worden zijn: schilderen, (buiten) tekenen, fotografie en ruimtelijk werken met diverse materialen.
In het kunstgesprek leren kinderen hun eigen gedachten, gevoelens en zienswijze onder woorden te brengen. Ze leren luisteren en ontdekken dat je over hetzelfde kunstwerk allemaal anders kunt denken.
Tijdens het maakproces leren kinderen zelf keuzes maken, ontdekken ze materialen en nieuwe werkvormen. Ze leren op dit proces te reflecteren en worden uitgedaagd andere wegen te onderzoeken.
De kern van al mijn werkzaamheden gaat over 'anders leren kijken' en je blik verruimen. Ik heb al ruim 12 jaar ervaring in het onderwijs. Ik geef trainingen, coach leerkrachten, maak lesconcepten bij een thema waar de school mee bezig is en ik geef les.
Meer informatie