In deze lessenreeks gaan de leerlingen een ouderwets sprookje in een nieuw jasje steken.
Sprookjes zijn oud en misschien zelfs saai voor de jeugd van nu. Daarom worden de leerlingen uitgedaagd om een ouderwets sprookje uit te kiezen en deze te herschrijven naar deze tijd. Dit doen ze in subgroepen.
Ze mogen gebruik maken van hedendaagse straattaal, jongerentaal, studententaal, maar ook van dialect.
Als het maar hedendaags, eigentijds en levendig is om te lezen én om naar te luisteren.
Duur: 4 lessen minimaal
Leerlingen leren te kijken naar een sprookje, hun mening of gevoel erover te geven. Ze leren wat een sprookje een sprookje maakt en welke vaste gegevens er in een sprookje horen. Daarnaast leren ze samen te werken. Ze leren om een ouderwets sprookje om te zetten naar het de tijd en de taal van nu (van de jongeren). Ze leren elkaar te stimuleren en feedback te geven.
En ze leren om een sprookje op een rustige en duidelijke manier voor te dragen/in te spreken.
Shelly is een schrijver die veel ervaring heeft binnen het onderwijs, o.a. met leesbevordering middels b.v. creatief schrijven en vertelling.
Meer informatie