Waar denken de leerlingen aan bij Creatief schrijven en wat willen zij hierin leren? Hun antwoorden hierop is de rode draad van deze lessenreeks.
In deze lessenreeks gaan de leerlingen eerst zelf nadenken over waar zij aan denken bij creatief schrijven en wat ze daarin willen ondekken en leren?
Aan de hand daarvan stelt Shelly het programma op, waarbij de leerdoelen van de leerlingen zoveel als mogelijk aan bod komen. Hierdoor raken de leerlingen bij de lessenreeks (minimaal 4 lessen) betrokken en dat levert vaak verrassende resultaten op.
Iedere les heeft een eigen thema, die aan de hand van door Shelly meegenomen boeken helder wordt gemaakt. Daarnaast krijgen de leerlingen informatie via beeld, tekst en voorbeelden en is er iedere les inspiratiemateriaal voor handen.
Leerlingen leren hun leerdoel(en) te verwoorden.
Leerlingen leren hun fantasie en verbeelding in tekst over te brengen.
Leerlingen leren hoe en waar ze inspiratie kunnen opdoen.
Leerlingen leren welke componenten er nodig zijn voor het bedenken van een verhaal.
Leerlingen leren een verhaallijn te schrijven.
Leerlingen leren tekst te versterken aan de hand van tekeningen en andersom.
Leerlingen leren het verschil te ervaren tussen met de hand schrijven en met een laptop schrijven.
Hoe meer lessen, hoe meer de leerlingen na afloop hebben geleerd.
Shelly is een schrijver die veel ervaring heeft binnen het onderwijs, o.a. met leesbevordering middels b.v. creatief schrijven en vertelling.
Meer informatie