Hoe in 90 minuten met de hele groep één tekening gemaakt kan worden, die zich laat lezen als een beeldverhaal.
In de workshop Haringmaatjes maken de leerlingen kennis met het leven en werk van Keith Haring (1958-1990). Zijn werk is heel herkenbaar. Door gebruik te maken van strakke, dikke lijnen, felle kleuren en herhaling van motieven heeft hij een eigen symbolentaal ontwikkeld. Zijn figuren en voorwerpen worden pictogrammen; tekens die iedereen begrijpt en zich laten lezen als een stripverhaal.
Na een korte introductie en kunstbeschouwing maken de kinderen samen één grote tekening van 1 bij 6 meter. Binnen een kader tekenen zij in opdracht (mens)figuren en voorwerpen in lijn met dikke stiften. Om de vijf minuten wordt er van plaats gewisseld en volgt een nieuwe opdracht. Er mag niet óver elkaars werk getekend worden, wél erbinnen. Er wordt net zolang van plaats gewisseld als er ruimte is tussen de lijnen. De nadruk ligt op het proces en op samenwerken: samen kijken, samen maken en samen verwonderen!
De leerlingen oefenen in het gestileerd tekenen. Ze werken procesgericht en doorlopen alle fasen van het creatieve proces. De workshop sluit aan bij het schoolvak taal/taalexpressie/beeldtaal en bij de kerndoelen 54 en 55 van Culturele Competenties: creërend vermogen, onderzoekend vermogen en reflecterend vermogen. Ook draagt deze workshop bij aan het ontwikkelen van de 21e-eeuwse vaardigheden zoals: communiceren, samenwerken, kritisch en creatief denken.
'Binnen de perken zijn de mogelijkheden even on-beperkt als daarbuiten' - J.A. Deelder
Meer informatie