Wat als een boek een film zou zijn? Hoe zou de film eruit zien? Hoe maak jij je klasgenoten nieuwsgierig om deze film te gaan zien? Aan de hand van een gekozen boek, maken de leerlingen een boektrailer.
Doel: Het bevorderen en enthousiast maken voor lezen en boeken door middel van audiovisuele vorm.
Kinderen en jongeren lezen steeds minder. De invloed van social media heeft hier zeker een aandeel in. Het is snel, aantrekkelijk en laagdrempelig. Beeld is overal. Waarom zouden we dat beeld, dat wat kinderen zo aantrekkelijk vinden, niet inzetten als bruggetje naar het boek. Want filmtaal is, naast gesproken en geschreven taal, de manier om met elkaar te communiceren. Doordat kinderen met beiden tegelijkertijd aan de slag te gaan, werkt het één stimulerend voor het ander en andersom. In plaats van beeldcultuur te zien als vijand van de leescultuur, kun je er juist gebruik van maken om kinderen te inspireren, hun fantasie te gebruiken en nieuwsgierig te maken naar de wereld en rijkdom van boeken.
In deze workshop maken leerlingen hun eigen boektrailer. Hoe maak je een boektrailer die uitnodigt om te lezen? Welke camerastandpunten gebruik je hiervoor? Op welke manier pas je beeld en korte teksten toe in de montage? De filmdocent begeleidt de leerlingen in het proces van filmmaken. Na afloop zijn er verschillende trailers van een boek.
Duur: 2 uur
Benodigdheden: boek (uitgekozen door de leerkracht), Ipads met Imovie of Tablets met Capcut (school of filmdocent)
Kinderen leren wat de functie is van een trailer en luisteren naar de samenvatting en eerste pagina van het boek (beleven). Zij verwoorden waar het boek over gaat en wisselen van gedachten over wat je zou zien als het een film zou zijn. Door middel van oefeningen leert de filmdocent hoe je een verhaal in beeld vorm geeft. Er worden subgroepjes gevormd waarbij de leerlingen als filmcrew samenwerken aan de trailer. Welke shots laat je zien en welke teksten gebruik je (interpretatie). Vervolgens filmen en monteren zij de trailer die aan het einde van de les wordt gepresenteerd en geëvalueerd. Na afloop lezen de leerlingen het boek.
Op zoek naar het juiste recept voor een culturele activiteit op het gebied van film, animatie of fotografie? Filmvoer mixt de juiste ingrediënten bij elkaar.
Meer informatie