De Schoolschrijver biedt motiverende duurzame lesprogramma’s en trainingen rond lezen en schrijven voor alle basisscholen die hun leerlingen willen helpen sterke en vaardige lezers en schrijvers te worden.
De Schoolschrijver biedt korte én structurele effectieve lesprogramma’s rond geïntegreerd, lezen, schrijven, spreken en luisteren aan. Passend bij elk onderwijsvraagstuk op het gebied van taal in het basisonderwijs. Als rode draad brengen – tijdens al onze digitale lesprogramma’s – professionele kinderboekenschrijvers (Schoolschrijvers) zoals Enne Koens, Simon van der Geest en Sanne Rooseboom via de digibordlessen het enthousiasme voor lezen en schrijven over op de leerlingen uit groep 3 tot en met 8. Dat doen ze door ze voor te lezen, ze zelf te laten ontdekken welke boeken ze leuk vinden en ze hun eigen verhalen te laten schrijven. Zo vergroten we met onze korte én duurzame lesprogramma’s de leesmotivatie, de woordenschat en het taalplezier in de klas en worden kinderen vaardige en gemotiveerde lezers en schrijvers.
Kinderen leren in het maandprogramma Superik een fantasieverhaal schrijven waarbij zij hun eigen persoonlijke kenmerken (b.v. karakter, uiterlijk, familie) gebruiken.
Bij dit maandprogramma leren kinderen een zelf bedacht verhaal te schrijven, met een fantasievolle inhoud en een kloppende structuur.
In Leesgeheimen komen leerlingen in aanraking met verschillende soorten boeken en ontdekken zo hun eigen leesvoorkeur.
In Echt waar? maken de leerlingen kennis met non-fictie: boeken over feiten of bestaande mensen.
Zin in verzinnen stimuleert kinderen in groep 3 en 4 om actief verhalen te maken en het maakt ze nieuwsgierig naar boeken.
Dichtgeheimen voor groep 5-8 is een lesprogramma over poëzie lezen, schrijven én voordragen.
In dit maandprogramma ontdekken de leerlingen van groep 3 en 4 hoe je kunt spelen met letters, woorden en klanken.