De leerlingen maken een stripverhaal in 4 à 6 plaatjes met hun knuffel of zichzelf als hoofdfiguur.
Je komt overal en iedere dag communicatie via beeld tegen. De kinderen leren via beeld een verhaaltje te vertellen, hun fantasie te ontwikkelen, tot vrije expressie te komen. Het hoeft niet perfect te zijn.
Les 1: We beginnen met een uitleg van ‘wat is een stripverhaal’, aan de hand van voorbeelden.
De leerlingen oefenen met emotie-uitdrukkingen, maken van hun knuffel een hoofdfiguur en geven deze een speciale eigenschap.
Ze leren over perspectief door een achtergrond te oefenen en de hoofdfiguur in de ruimte te plaatsen.
Ze maken een scenario met een begin, midden en eind.
Les 2: Een beeldverhaal over jezelf.
We gaan dieper in op wat we in les 1 geleerd hebben.
Er is meer aandacht voor techniek, compositie en inhoud.
Eén en ander aan de hand van voorbeelden van striptekenaars over hun eigen leven.
Ik kan ook een dagprogramma aanbieden bij uitval van een leerkracht. Ik heb ervaring met alleen een groep draaien van 30 leerlingen.
De leerlingen leren: in beeld denken, communiceren via beeld, gevoel uitdrukken, tekenvaardigheid, werken met stift en verf, fijne motoriek oefenen, ruimtelijk inzicht, taalinzicht, tekenen in verhaalvorm, kleine ruimte gebruiken, met zwart kunnen omlijnen.