In twee lessen (een taal- en muziekles) verkennen leerlingen de impact van het vluchten vanuit je eigen omgeving, op zoek naar veiligheid.
In het lessenpakket ‘Songs of Travel’ van de Piano Biënnale gaan leerlingen van bovenbouwgroepen PO en onderbouw VO aan de slag met de verhalen rondom vluchtelingen. In twee lessen verkennen leerlingen de impact van het vluchten vanuit je eigen omgeving, op zoek naar veiligheid.
Het lespakket bestaat uit een taal- en muziekles. De leerkracht krijgt hiervoor een uitgebreide lesbrief met instructies. Door middel van de animatievideo’s die zijn gemaakt voor het Europese project Songs of Travel gaan leerlingen zich op laagdrempelige wijze verhouden tot de verhalen van vluchtelingen. Zo gaan leerlingen nadenken over hun eigen leefomgeving en zich verhouden tot waarom iemand daarvan weg zou gaan en worden ze gevraagd een soundtrack te maken bij één van de animaties.
Benodigdheden: deze lessen maken gebruik van video’s. Een Digibord of scherm in het lokaal is nodig om dit lessenpakket uit te voeren.
Optioneel:
App: De gratis beschikbare app ‘Songs of Travel’ is in te zetten tijdens lessen maatschappijleer of Engels. Deze interactieve game-app werkt op tablets en telefoons en neemt de leerling mee in 5 verhalen van vluchtelingen door middel van korte interviews en animaties.
Leerlingen gaan zich op laagdrempelige wijze verhouden tot de verhalen van vluchtelingen. Zo gaan leerlingen nadenken over hun eigen leefomgeving en zich verhouden tot waarom iemand daarvan weg zou gaan.
Keys to Music Foundation heeft als missie de kracht van muziek te promoten en beoogt een nieuw publiek te enthousiasmeren voor klassieke muziek.
Meer informatie