Impactvol en interactief schrijversbezoek door schrijver en voormalig hulpverlener Marjolein Visser.
Een uur durend klassenbezoek door schrijver Marjolein Visser die een zorgvuldig opgebouwde les maakte rondom haar jeugdroman ‘De Verboden Duinen’: een boek dat zij baseerde op haar contact met kinderen in de hulpverlening. Een impactvol schrijversbezoek, dat tegelijkertijd lees- EN schrijfonderwijs stimuleert, alsook verschillende burgerschapsthema’s aanstipt. Zoals: inclusiviteit, pesten en armoede. Dit bezoek helpt kinderen zich middels jeugdliteratuur in te leven in kinderen in kwetsbare posities en/of zich op een veilige manier te uiten over hun eigen kwetsbaarheid. De les is heel nadrukkelijk OOK bedoeld voor kinderen met weinig interesse in boeken.
Het vooraf lezen van ‘De Verboden Duinen’ is voor deze les niet noodzakelijk.
Enkele recensies/reacties op dit boek:
‘De 11-jarige Mila is kwetsbaar maar alles behalve zielig in deze psychologisch sterke jeugdroman.’ TROUW
‘Had dit boek in mijn jeugd bestaan dan was ik meermaals naar de bibliotheek gehold om het nog eens te lezen. En nog eens. En nog eens.’ Lisa Weeda, winnaar Bronzen Uil 2022, Shortlist Libris Literatuurprijs
‘Schurend en grappig. Hoofdpersoon Mila is innovatief, veerkrachtig en empathisch in een situatie die het niet gemakkelijk maakt om kind te zijn.’ De Morgen
‘Een intrigerend verhaal, een ontroerend beschreven vriendschap. Veel wordt niet benoemd maar IS er des te meer.’ Jacques Vriens
Voor meer informatie over Marjolein Visser en haar werk, zie: www.marjolein-visser.nl
In een interactieve les leren kinderen over thema’s als armoede, in- en uitsluiting, omgaan met ouders met psychische problemen en het belang van vriendschap. Ze krijgen meer inzichten in kwetsbare situaties van kinderen door
Vervolgens leren kinderen zich hierover in een veilige en open setting uit te spreken en in te leven, middels een laagdrempelige, creatieve schrijfopdracht.
Tot slot leren kinderen deze schrijfopdracht te evalueren en zichzelf en anderen positieve feedback te geven.
Al met al leren kinderen hun affiniteit met literatuur te versterken en zich op een veilige manier uit te spreken over thema’s waar kinderen mee kunnen worstelen. Door het inzetten van verhalen, maakt deze les dergelijke thema’s invoelbaar en bespreekbaar.