Zuster-Warhoofd heeft last van dwarsliggende gedachten, opspelende mijmeringen, dagdroomkneuzingen, verkrampte denkspieren en wat dan al niet meer. Helpen jullie haar?
Door onze snelle maatschappij hebben kinderen veel te zien, te doen, te kiezen. Hierdoor kunnen kinderen soms kriebelende vragen en jeukende gedachten ervaren. Zuster-Warhoofd heeft hier ook erg vaak last van en vraagt zich heel vaak af “Hoe zit dat nou?”. Kunnen jullie haar helpen?
Zuster-Warhoofd gaat in een serie van vier lessen van 45 minuten aan de slag met de groep om verwarrende vraagstukken met elkaar te onderzoeken via dialoog en creativiteit. Wordt Zuster-Warhoofd hierdoor al minder verward? Ontdek het met elkaar.
Vooraf stuurt Zuster-Warhoofd jullie stof tot nadenken. Wanneer ze in de klas komt zal ze via uitdagende, creatieve en verwonderende lessen aan de slag gaan met kriebelende vragen en jeukende gedachten over het vooraf besproken thema. Dit thema kan aansluiten op een project waar jullie mee bezig zijn, een thema waar jullie interesse ligt, een concept wat veel jeukende vragen bij jullie oproept of wellicht burgerschap.
Zuster-Warhoofd stimuleert de vertraging in een dialoog d.m.v. filosofische lessen. Door samen te denken via deze dialoog komen kriebelende vragen en jeukende gedachten los. Met de klas onderzoekt ze vervolgens deze vragen en gedachten op creatieve wijze.
Vaardigheden die daarbij worden aangestipt zijn
– luisteren
– argumenteren
– creatief denken
– perspectief belichting
Door het maatwerk dat Zuster-Warhoofd biedt, kan zij de lessen aanbieden naar een door jullie gekozen thema, bijvoorbeeld binnen een project of burgerschapsvaardigheden.
Filosofiris filosofeerd met kinderen en jongeren. Samen nadenken, naar elkaar luisteren, nieuwsgierig worden naar jezelf en de wereld om je heen.
Meer informatie