Klerenzooi!

Educatief project over fast fashion en duurzame mode aan de hand van de productie van een spijkerbroek.

Favoriet
Klerenzooi!

Omschrijving

De leerlingen volgen de stappen in het productieproces van hun spijkerbroek en maken zo kennis met de (fast) fashion industrie. Ze onderzoeken de impact van de mode-industrie op mens en milieu en worden uitgedaagd na te denken over alternatieven voor een duurzame toekomst. De leerlingen werken zelf in het project aan de verschillende onderdelen van het productieproces van een spijkerbroek, om zo de impact die de jeans industrie aan de andere kant van de wereld heeft tastbaar te maken. Ook gaan ze aan de slag met het recyclen en upcyclen van hun jeans. Dit project is ontworpen als een lesprogramma voor 5 dagen. Een onderzoeksdag, een techniekdag, een recycle dag, een upcycle dag en een presentatiedag. Dit kan ook samengebracht worden in een lesdag, of er kunnen naar wens onderdelen uit het programma in een les of een dagdeel uitgevoerd worden.

Wat leer je

  • Mens en samenleving
    Kerndoel 35
    De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als consument.
    Kerndoel 39
    Leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
  • Kunstzinnige oriĆ«ntatie
    Kerndoel 54
    De leerlingen leren beelden te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
    Kerndoel 55
    De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Gegevens

175.-
Jaarrond
Mens en maatschappij Mode en kleding
In de klas
Groep 6 Groep 7 Groep 8 Speciaal onderwijs Voortgezet Speciaal onderwijs
Beeldende kunst Maakonderwijs
Aanvragen
De Kleedkamer

'De Kleedkamer > in de klas', geeft workshops, lessen en educatieve projecten op het gebied van mode, kostuums, textiel, kunst en erfgoed.

Meer informatie

Media