De Dansverbinderij zet burgerschap in beweging. Een interactieve dansvoorstelling die onverwachts ontstaat in het eigen klaslokaal; inclusief nagesprek en procesgerichte dansworkshop.
In de interactieve dansvoorstelling Br(e)ij wordt een klas onverwachts toeschouwer van een ontmoeting tussen twee dansers. Een derde danser stapt in, en de drie dansers worden ook nieuwsgierig naar waar ze zijn en wie er om hen heen zit. Een fysieke dialoog met het jonge publiek ontstaat. Welke ruimte durft een kind te nemen, zonder dat er met gesproken taal bevestigd wordt dat het oké is? Hoe herken je en luister je naar de grens van jezelf en de ander? En hoe verhouden wij ons uiteindelijk allemaal tot elkaar? Al tijdens de dansvoorstelling schijnt er licht op de dynamiek van de klas. Vervolgens wordt hier in een kort actief nagesprek met de klas op teruggekeken. In de dansworkshop die volgt komen de kinderen tot dans vanuit opdrachten die gericht zijn op creativiteit en expressie en ervaren ze wat dit fysiek afstemmen ook sociaal-emotioneel van ze vraagt, iets dat altijd en overal van belang is.
Middels de voorstelling en de dansworkshop met procesgerichte insteek leer je:
– Beweging gebruiken om jezelf uit te drukken binnen het creatieve proces
– Fysieke signalen van jezelf en anderen herkennen
– Het innemen van een persoonlijke rol binnen de groep
– Omgaan met de grenzen van anderen, en jouw keuzes hierop afstemmen
– Het onderzoeken van fysieke reacties, persoonskenmerken, weerstand en kansen om tot een zelfbewuste houding te komen
– Terugblikken op het dansproces en met een open houding kijken naar de verschillen in de klas