Educatief project over fast fashion en duurzame mode aan de hand van de productie van een spijkerbroek.
De leerlingen volgen de stappen in het productieproces van hun spijkerbroek en maken zo kennis met de (fast) fashion industrie. Ze onderzoeken de impact van de mode-industrie op mens en milieu en worden uitgedaagd na te denken over alternatieven voor een duurzame toekomst. De leerlingen werken zelf in het project aan de verschillende onderdelen van het productieproces van een spijkerbroek, om zo de impact die de jeans industrie aan de andere kant van de wereld heeft tastbaar te maken. Ook gaan ze aan de slag met het recyclen en upcyclen van hun jeans. Dit project is ontworpen als een lesprogramma voor 5 dagen. Een onderzoeksdag, een techniekdag, een recycle dag, een upcycle dag en een presentatiedag. Dit kan ook samengebracht worden in een lesdag, of er kunnen naar wens onderdelen uit het programma in een les of een dagdeel uitgevoerd worden.
'De Kleedkamer > in de klas', geeft workshops, lessen en educatieve projecten op het gebied van mode, kostuums, textiel, kunst en erfgoed.
Meer informatie