Op aanvraag van een school in Arnhem is er in Co-creatie een aanvulling ontwikkelt op de bestaande IPC Projecten in de vorm van filosofische startmomenten gericht op burgerschap, identiteit en zingeving. Dit product kan op maat gemaakt worden passend bij jouw onderwijs.
Deze aanvulling op de IPC Projecten is geschreven om op een betekenisvolle manier zingeving, identiteit en burgerschap een plek te geven in de bestaande IPC projecten. Het kan gebruikt worden naast de IPC Units die al bestaan als aanvulling en verdieping. De aanvullingen zijn tot stand gekomen in samenwerking met Rozet Onderwijs en Filosofiris. De aanvulling zouden in overleg opmaat gemaakt kunnen worden voor jouw onderwijs.
Er wordt gebruik gemaakt van startmomenten die werken vanuit filosofische vragen die in filosofische gesprekken zouden kunnen worden onderzocht. Samen met de docent wordt er onderzoek gedaan naar vragen waar elke keer een ander antwoord op is door dialoog, gespreksvormen en verwerkingsopdrachten.
Mede omdat er gefilosofeerd wordt tijdens de startmomenten is een docententraining om te kunnen werken met dit materiaal noodzakelijk.
Voor deze startmomenten is voor de leerlingen een Denkbord gemaakt. In dit Denkbord zijn per leerjaar verschillende denkvaardigheden opgenomen die leerlingen en docenten kunnen monitoren en samen met leerlingen worden aangevuld. Deze denkvaardigheden volgen elkaar op per leerjaar en in groep 7 en 8 worden leerlingen uitgedaagd om zelf een dialoog te leiden.
Vaardigheden die onder andere aan bod komen:
– Luisteren
– Beweren
– Redeneren
– Verifiëren
– Argumenteren
– Creatief denken
Filosofiris filosofeerd met kinderen en jongeren. Samen nadenken, naar elkaar luisteren, nieuwsgierig worden naar jezelf en de wereld om je heen.
Meer informatie