Schrijfles van psycholoog en kinderboekenschrijver Marjolein Visser, n.a.v. haar jeugdromandebuut ‘De Verboden Duinen’ (10+), met thema’s als kansongelijkheid en pesten.
De les opent met een korte performance van Marjolein waarin ze de persoonlijke situatie van de 11-jarige hoofdpersoon van de Verboden Duinen (haar jeugdromandebuut dat genomineerd werd voor meerdere prijzen, zoals de Amarte Literatuurprijs) schetst.
Daarna wordt er klassikaal gepraat over wat het is waar de hoofdpersoon mee worstelt en wat zou kunnen helpen.
Vervolgens schrijft iedereen individueel een brief naar de hoofdpersoon. Vooraf en tijdens het schrijven, krijgen de kinderen enkele tips om op gang te komen en om hun brief beter te maken.
Tot slot mag wie dat wil zijn/haar/hun brief voorlezen. Bij iedereen geeft Marjolein kort positieve feedback over zowel de inhoud van de brief als de schrijfstijl.
-Een persoonlijke mening formuleren over thema’s rondom burgerschap
– In veilige setting praten over zaken als pesten en ongelijkheid
– Inleven in kinderen in kansarme situaties
– Een pakkende en invoelende brief schrijven