Procesgericht schijfonderwijs biedt de leerling meer plezier in schrijven omdat er meer ruimte is het op de eigen wijze aan te pakken en zo te ontwikkelen.
Tijdens de Masterclass gaan we het vak schrijven opnieuw onder de loep nemen. Schrijven gaat namelijk niet alleen over spelling en grammatica. Minstens evenzo belangrijk is de boodschap die verteld wordt, de motivatie om die te vertellen en de wijze waarop de schrijver dit graag wil doen.
Ontdek het schrijfproces door zelf aan de slag te gaan. Maak kennis met poëzie en de vele manieren om je leerlingen middels poëzie enthousiast te maken voor het vak schrijven. En ga naar huis met je eigen Dichtkist; een kist vol handige schrijfoefeningen voor in de klas.
Heidi Koren is zelf dichter en auteur. Voor de Master Kunsteducatie deed ze onderzoek naar schrijven als kunstvak. Uit haar onderzoek bleek dat het geven van procesgerichte poëzieles aan basisonderwijsleraren ervoor zorgt dat de leerkracht:
– het schrijfproces zoals wordt gehanteerd in het onderwijs én het creatieve schrijfproces leert kennen,
– zelf ervaart welke stappen er gezet kunnen worden om tot het werkelijke schrijven over te gaan en wat er vervolgens mogelijk is om een tekst te verbeteren,
– verschillende mogelijkheden ervaart om zelf schrijfles aan de leerlingen te geven,
– meer vertrouwen krijgt in diens eigen schrijven,
– meer plezier krijgt in schrijven.