Smakelijk en onsmakelijke gedichten en opdrachten over Eten en Drinken.
Rozet heeft een selectie gemaakt van gedichten uit de bundel 'Er vloog een vliegje in de vla' van Bette Westera en Sylvia Weve. Ze zijn geschikt om tijdens de Poëzieweek 2026 de dag mee te beginnen. Geniet samen met de kids van taal en klank!
Je maakt een kijkdoos met als thema Nacht. Lesbrief 1 geeft de inhoud van de les, lesbrieven 2, 3 en 4 zijn waardevolle inspiratie lessen.
Bij verkeer en vervoer denk je misschien niet zo snel aan dans. Deze lesbrief laat zien dat dans en verkeer en vervoer hand in hand gaan.
In deze herfstige lesbrief ervaar je de wind door te dansen.
Tafeldrummen, beatboxen, ritmes. Aan het eind van de les laat je aan elkaar horen wat er gecomponeerd is.
Met een groepje maak je een foto van een eigen stilleven met een geheime boodschap, verhaal of een 'goed advies'.
Geschiedenis van de dans geeft veel informatie over de ontwikkeling van dans. Ook zijn er dansopdrachten om zelf de geschiedenis te ervaren.
Maak een eigen verhaal aan de hand van gegevens uit de verhalenmachine.
Teken een muziekinstrument (of iets anders). Knip deze uit in stukken, schuif ze in elkaar en maak een Picasso.
Ongeveer tekenen betekent vergeten wat je weet en gewoon lekker kijken. Oftewel: schetsen.
Een doorgaande leerlijn theater voor de groepen 1 t/m 8, waarin alle basisprincipes aan bod komen, zoals wie, wat, waar, stemgebruik, mimiek en samenspel.
Roddelen kan ook in een vriendschap aan de orde komen. Met theater wordt daar vorm aan gegeven.
Met je klas zelf een musical maken, hoe tof is dat! In de lesbrief volop tips hoe dat te realiseren.
Soms ontstaan er nieuwe woorden, samengesteld uit twee al bestaande woorden, zoals sjoemelsoftware. Je gaat op zoek naar nieuwe samengestelde woorden.
Het verbeelden van de sapstromen van een bloem, voeldoos maken met de vier magen van een Schotse hooglander en met klei een boom maken en daar dan de schimmeldraden aan toe voegen. Dat komt allemaal aan de orde in deze lesbrieven.
Maak een zelfportret met pastelkrijt en kleurpotlood.
Neem een bak met water (of een emmer, een schaal, een fles of een bekertje) en experimenteer met watergeluiden.
In het midden ligt een berg schoenen. Trek er één aan. Van wie zou die schoen kunnen zijn? Wat is dat voor persoon? Waar is de schoen overal geweest?