“Kinderen verdienen deze manier van leren”
(Ria Heumen, leerkracht groep 1-2 van De Jozefschool en coördinator onderzoekend en ontdekkend leren)
Steeds meer scholen kiezen voor een combinatie van kunst, techniek en wetenschap die goed tot uiting komt binnen maakonderwijs. Bij maakonderwijs gaan leerlingen spelenderwijs aan de slag met nieuwe materialen, technieken of apparatuur. En uiteraard: ze maken iets. Bijvoorbeeld een animatie met zelfontworpen wezens, een mobiel die kan bewegen of een machine die geluiden maakt waaruit muziek ontstaat.
De Jozefschool heeft gekozen voor structureel maakonderwijs. Dit houdt in dat het maakonderwijs wordt opgenomen in de leerlijn van de school. Scholen kunnen er ook voor kiezen om thematisch aan maakonderwijs te werken, bijvoorbeeld gekoppeld aan een thema uit de WO-methode. Scholen in de wijk Schuytgraaf experimenteren met naschools maakaanbod.
Maar het is ook mogelijk om ter inspiratie een project in te kopen. Kunstenaars laten de leerlingen én leerkrachten kennismaken met de mogelijkheden van maakonderwijs. Nieuwsgierig? Vraag je consulent naar de mogelijkheden.
Lessenserie over architectuur, met in elke les een maakopdracht. Je gaat op pad naar de binnenstad en bekijkt bijzondere gebouwen.
Bedenk, ontwerp, animeer en game samen, met je eigengemaakte karakter.
Kan kunst wel duurzaam zijn? Lessen voor alle groepen binnen het thema duurzaamheid.
Leerlingen ontwerpen met kledingstukken, lappen stof, accessoires en allerhande huis-, tuin- en keukenvoorwerpen verschillende insectenkostuums.
Educatief project over fast fashion en duurzame mode aan de hand van de productie van een spijkerbroek.
In het donker tekenen met licht! Magie!