Op jullie school richt ik een mini-drukkerij in. De leerlingen gaan stempelen of sjabloneren. Of ze werken met de pers: kartondruk, lino en/of droge naald. Van monoprint tot oplage.
Wat is het spannend als je met de hand een print maakt! Het moment dat je het papier voorzichtig omhooghaalt nadat je jouw beeld hebt geïnkt en hebt gedrukt. Is het hele vlak bedekt? Welke verrassende toevalstreffers zijn er ontstaan? Drukken is magisch!
Schoolbreed is mogelijk.
Afhankelijk van de groep ga ik aan de slag. Beginnen de kleuters met stempels maken en (patronen) stempelen, de wat oudere kinderen mogen al zelf de drukpers bedienen.
Verbinding met de tijdvakken is mogelijk (drukpers) of het maken van een schoolkrant. Overleg gerust!
De leerlingen leren denken in spiegelbeeld, planmatig werken vanwege de opbouw van verschillende druklagen. Wat overlapt en wat niet? Wat haal je weg en wat niet? Hoe combineer je de kleuren? En hoe ontstaat een spannend beeld door middel van ritme, patroon en herhaling?
Het multidisciplinaire aanbod van Elsebeeld bestaat uit een appetijtelijke dis van beeldende kunst, met een flinke snuf erfgoed, hier en daar op smaak gemaakt met woordkunst. Deze mix is karakteristiek voor mijn lessen.
Meer informatie